Brama garażowa – zakup na lata

Brama garażowa – zakup na lata

Brama garażowa – zakup na lata – kupno bramy garażowej to wydatek od  kilkuset do kilku tysięcy złotych. Na szczęście nie wymienia się jej, co parę miesięcy. Jest to inwestycja na wiele lat. Najpopularniejsze są bramy segmentowe i uchylne. Niezależnie od rodzaju bramy, ma ona dwie funkcje: chroni przed utratą i zniszczeniem samochodu oraz stratami ciepła. Wygoda w użytkowaniu to kolejny ważny czynnik decydujący o wyborze bramy. 

Zwykle nie ma kłopotów z dobraniem koloru bramy. Producenci dostosowują ich wykończenie do wymagań klienta. Często w jednej firmie można zaopatrzyć się w ramę, drzwi wejściowe, okna, a nawet rolety zewnętrzne i stworzyć sobie elegancki komplet, którego wszystkie elementy współgrają z elewacją.

Bezpieczna brama

Podstawowym zadaniem bramy garażowej jest ochrona pojazdu przed kradzieżą i działaniem czynników pogodowych. Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem są wzmacniane profile i  klamki obrotowe z ryglem. W bramach rolowanych stosowane jest dodatkowe zabezpieczenie w postaci hamulca elektromagnetycznego siłownika napędzającego bramę. Jego zadaniem jest blokowanie profilu w wale nawijającym. Utrudnia to intruzowi podważenie skrzydła i włamanie do garażu. Bramy garażowe oznaczone są różnymi klasami odporności na włamanie. Wyróżnia się aż sześć klas: od  RC1 do RC6. Im wyższe oznaczenie klasy, tym trudniej sforsować bramę. W przystępnych cenach oferowane są produkty z trzech niższych klas bezpieczeństwa.  W przypadku bram garażowych słowo bezpieczeństwo ma znacznie szersze znaczenie niż  tylko ochrona przed włamaniem. Chodzi także o bezpieczeństwo użytkowników w trakcie działania bramy. Automatyczny układ odłączający zatrzymuje i cofa bramę, jeżeli na jej drodze pojawi się jakaś przeszkoda. Brama wyposażona w fotokomórkę zatrzymuje się, kiedy wiązki podczerwieni zostaną przerwane, co chroni osobę przebywającą w pobliżu przed uderzeniem. Bramy garażowe mają wbudowaną blokadę, która uruchamia się w przypadku odpadnięcia sprężyny lub innej awarii.

Zobacz również:

Ciepły garaż

Osoby, który mają garaż wbudowany w bryle domu, chcą, aby w garażu była taka sama temperatura jak w domu i, aby ciepło nie uciekało z budynku poprzez garaż. Dlatego wybierając bramę garażową, zwracają uwagę na jej termoizolacyjność. Ciepłochłonność bram zależy od trzech czynników: zastosowanego ocieplenia, szczelności połączeń pomiędzy segmentami, a także między bramą i ościeżnicą oraz od poprawnego wykonania montażu. W bramach garażowych ocieplanych profile wypełnione są pianką poliuretanową lub wkładkami ze styropianu.  Im grubsza warstwa, tym lepsza izolacja termiczna bramy i pewność klienta, że ciepło z domu nie będzie wydostawało się przez garaż. Równomierne ciepło w domu i brak strat cieplnych oznacza niższe rachunki za ogrzewanie w okresie grzewczym. Standardowa izolacja ma grubość od 2 do 4 centymetrów. Zgodnie z prawem współczynnik przenikania ciepła w przypadku bramy garażu ogrzewanego nie może on przekraczać 1,5 W/(m²·K). 

Automatyczny napęd

Brama garażowa – zakup na lata
Brama garażowa – zakup na lata

Automatyka do bram garażowych jest coraz częściej wybierana. Zamiast wychodzić z pojazdu, aby otworzyć bramę, wystarczy użyć pilota. Jest to bardzo wygodne, kiedy pogoda nie rozpieszcza: pada deszcz lub śnieg, jest niska temperatura lub wieje silny wiatr.  Bramę garażową z napędem elektrycznym trudniej podważyć, co podwyższa bezpieczeństwo antywłamaniowe. Nowoczesna automatyka garażowa jest niedroga i wytrzymała. Posiadają  podświetlenie LED, funkcje automatycznego zamknięcia oraz blokadę przypadkowego zamknięcia bramy. W przypadku braku możliwości automatycznego otwierania, np.: w sytuacji awarii prądu, jest możliwość awaryjnego otwierania – ręczne otwarcie. Najlepiej kupić napęd automatyczny wraz z bramą. Jednak z powodów finansowych wiele osób najpierw kupuje bramę, a za jakiś czas automatyczny napęd. Jeżeli napęd kupowany jest później, musi zostać dobrany do bramy. Siła ciągnięcia i pchania musi być dostosowana do ciężaru bramy. Dla małych i lekkich bram to 400N, dla dużych i ciężkich nawet 1200 N. Przecięta prędkość przesuwu napędu, czyli czasu otwierania lub zamykania bramy, to 12 cm/s. Najwygodniejsza jest brama, w której wózek jezdny jest poruszany za pomocą paska zębatego. Brama garażowa może pracować w duecie  z bramą wjazdową. Warunkiem jest, aby obie bramy miały napędy od jednego producenta i odpowiednią centralkę umożliwiającą obsługą przy użyciu jednego pilota. Napęd bramy powieszony jest pod sufitem garażu. Najważniejszym elementem napędu jest siłownik, który wprawia bramę w ruch. Pracą siłownika kieruje moduł sterujący.

Producenci bram polecają dodatkowe elementy wyposażenia, które są co prawda osobno płatne, ale zapewniają jeszcze większy komfort użytkowania bramy garażowej. Jednym z takich elementów jest listwa kontaktowa z czujnikiem optycznym lub przeciążeniowym. Gdy w czasie ruchu skrzydło czujnik napotka w świetle bramy przeszkodę, zatrzyma się i cofnie. Na rynku są dostępne mechanizmy awaryjnego otwierania bramy na kartę zbliżeniową, specjalne kody, a nawet na odcisk palca.